Supervision
Bæredygtig faglig supervision
Bæredygtig faglig supervision sigter mod at personalet bruger sig selv bæredygtig og ansvarligt i det daglige arbejde.
“Bæredyghed vil sige, at der er balance mellem udnyttelse og beskyttelse af ressourcerne. Ressourcer skal her forstås bredt som tid, økonomi og ikke mindst den enkelte eller teamets faglige og menneskelige kompetencer”.
Citat fra Rikke Høgsteds “Grundbog i belastningspsykologi”
I min supervision åbner jeg rummet for udveksling af faglige dilemmaer og problematikker. Oplevelser fra daglig praksis med tilhørende tanker og følelser bredes ud og belyses.
Jeg tager udgangspunkt i medarbejderens indre oplevelse, refleksion og den faglige sammenhæng. De øvrige medarbejdere inddrages som reflekterende team, så et bredere perspektiv udfoldes. På den måde skabes der basis for fælles erkendelser og indsigter samt en fælles faglig retning.
Supervisionsrummet er et godt sted at styrke sammenhængskraften medarbejdere imellem samt styrkelse af engagement, faglig stolthed og arbejdsglæde.
I supervisionen læner jeg mig op af den psykologiske forskning inden for
belastningspsykologien samt forskning af fagpersoners tilknytningsmønstre i behandlingsrelationer.
På baggrund af tilknytningsmønstre er det muligt at få en større forståelse for, hvordan vores personlige tilknytnings- og omsorgsmønstre bidrager ind i vores professionelle arbejde. Gennem nysgerrighed og medfølelse er det muligt at gå på opdagelse i det dobbeltarbejde fagpersonen står i som omsorgsgiver for henholdsvis borgeren og sig selv.
Ligeledes er basisviden inden for neuropædagogik og neuropsykologi en del af grundstammen i min supervision, hvor forståelsen for sammenhængen mellem hjerne, sind og det psykiske velbefindende inddrages.
I omsorgsfagene inden for pædagogverdenen og hospitalsverdenen er løsning af kerneopgaven omkring den enkelte borger eller patient afhængig af de professionelle kompetencer, erfaringer og ressourcer.
I en ofte kompleks hverdag kræver det fleksibilitet og omstillingsparathed for den enkelte medarbejder, at kunne varetage de mest relevante arbejdsopgaver ud fra de givne ressourcer og vilkår.
Ved bæredygtighed forstås endvidere:
-
At medarbejderen holder balancen mellem at give omsorg til borgeren og sig selv. Dette er med afsættet i begrebet self compassion, hvor man er venlig over for egne følelser.
-
Egne tilknytningsmønstre kan vise sig tydeligt, når vi er under pres. Netop i sådanne situationer, har medarbejderen anledning til at få øje på egne tilknytningsmønstre og dermed arbejde bevidst med self compassion.
Fagpersonens evne til at varetage omsorgen for sig selv har stor indflydelse på det faglige output både på kort- og på længere sigt mht arbejdsglæde, engagement samt langtidsholdbarhed i arbejdslivet.
Gennem min bæredygtige supervision inviterer jeg til indre opmærksomhed, hvor det er muligt bl.a. at holde øje med egne tilknytningsmønstre samt egen afstemte kontakt, underinvolvering eller overinvolvering.
Bæredygtig supervision er til medarbejdere, der er åbne for at få øje på egne tilknytningsmønstre ud fra medarbejderens individuelle bagage, så denne indsigt styrker og forfiner professionalismen og sammenhængskraften i teamet. Det vil ikke være terapi men derimod aha-oplevelser og et dybere kendskab til sig selv og kollegers bevæggrunde.
Jeg inviterer til, at medarbejdere lytter til sig selv, for derved at have føling med deres egen trivsel og faglighed:
-
Ved at medarbejdere lytter indad og deler derfra, vil uoverensstemmelser kunne tages i opløbet, så de ikke kommer til at modarbejde den fælles faglige retning omkring borgeren. Samtidig vil den fælles faglige retning tydeliggøres.
-
Ved at medarbejdere mærker og lytter indad, animeres til en adfærd med “ren” kommunikation kolleger imellem. Herved fremmes arbejdsmiljøet og medvirker til færre sygedage og mindre stress. Små usynlige uoverensstemmelser i form af ord eller sætninger, der kan kommer til at hænge tungt i luften og opleves som en dårlig arbejdsdag vil kunne reduceres.
-
Netop ved at medarbejdere lytter indad, vil der komme fokus på individuel trivsel så slitage i form af stress, udbrændthed og sygdom tages i opløbet og dermed reduceres. Samtidig vil medarbejderen kunne varetage borgernes trivsel optimalt på baggrund af selv at være i trivsel.
-
Den bæredygtige supervision vil bl.a. kunne støtte den medarbejder, der overpræsterer og kommer til at strække sig ud over egne grænser. Ved at lære egne tilknytningsmønstre at kende, kan den dygtige medarbejder støttes i at være bæredygtig.
“Supervision er en kontraktstyret og pædagogisk orienteret samtale, hvorunder supervisanden får lejlighed til at forholde sig undersøgende, til egne og arbejdsmæssige problemstillinger med henblik på, at uddrage en læring om sine faglige og personlige forholdemåder".
Madsen og Willert
Jeg har følgende emner, som kan indgå i et supervisions forløb eller som enkeltstående supervisonworkshop:
-
Undersøgelse af forråelsens natur
-
Integritet og forsvarsmekanismer
-
Supervisions detox
-
Attituden i den faglige hverdag
-
Focus på læring fra borgeren/patienten
-
Hvorfor refleksion?
-
Konflikthåndtering
-
Self compassion
-
Proaktiv eller reaktiv
-
På opdagelse i det uprofessionelle
-
Værdsæt din egen intelligens
Skal vi samarbejde?
Gennem et formøde med ledelsen, afdækkes behov og match.
Jeg sammensætter en supervision, som skræddersyes ud fra behovet i det enkelte team og på arbejdspladsen.
Ved indgåelse af et samarbejde tilbyder jeg en løbende afstemning og dialog med ledelsen, således at vi sikrer os at supervisionen tjener kerneopgaven og arbejdspladsens organisatoriske sammenhæng og ledelsens faglige mål.
Online supervision
Online supervision er et alternativ til at jeg møder fysisk op hos jer. Ved online supervision afholdes dette i Zoom, hvor hver deltager logge på fra hver sin enhed.
Rammer og ressourcer
-
En supervisions session varer 1,5 time.
-
Jeg anbefaler et interval på 4 uger mellem hver supervision.
-
Jeg superviserer grupper fra 3-10 deltagere i en supervision.
Gensidige rettigheder og forpligtelser
-
Som supervisor tager jeg udgangspunkt i deltagernes input til supervisionen og med udgangspunkt i sag-, fag- eller personlige temaer.
-
Som supervisor har jeg tavshedspligt ift. supervisionen.
-
Den daglige ledelse kan deltage i supervisonen.
Se min video om "Indre styring"